Syntrus Achmea & Ziezodan: een partnerschap met een gezamenlijk doel

Van een frustrerend en tijdrovend proces naar datagedreven en efficiënt werken op het gebied van reparatieonderhoud. Syntrus Achmea Real Estate & Finance – onderdeel van Achmea – kreeg het in slechts tweeënhalf jaar voor elkaar. Robert Dalenoort (hoofd afdeling Technisch Management Real Estate) zocht naar een disruptieve werkwijze voor reparatieonderhoud en kwam uit bij Ziezodan. Inmiddels is het uitgegroeid tot een partnerschap met een gezamenlijk doel: impact maken op de vastgoedsector.

Huurderstevredenheid stagneerde

Robert vertelt: “Tweeënhalf jaar geleden kregen we weinig voor elkaar in de uitvoerende markt. We kregen de huurderstevredenheid op het onderdeel reparatieonderhoud maar niet op ons ambitieniveau, wat we ook probeerden.” Eén keer per jaar voert Syntrus Achmea een onderzoek uit naar de huurderstevredenheid. Vervolgens worden daar acties aan gekoppeld. “Iedereen is er heel druk mee, maar het leverde ons qua reparatieonderhoud geen hogere huurderstevredenheid op. Dit proces koste ons veel geld, energie en frustratie”, aldus Robert. Ze wisten daarom al snel: dit moet anders. “Het moest disruptiever. Wat we al die jaren deden, dat werkte blijkbaar niet.”

De black box openen

Robert kwam via via in aanraking met Ziezodan. Hij vertelt: “Ik dacht gelijk, hier moeten we mee verder. Dit kan ons aan meerdere kanten helpen.” Robert en zijn collega’s hadden twee wensen: de huurder centraal zetten en meer inzicht krijgen door middel van data. Met als doel een efficiënt en duurzaam proces dat zorgt voor een hogere huurdertevredenheid en een lagere CO2-uitstoot. En dat sluit heel mooi aan bij de visie van Ziezodan. “De snelheid en de eenvoudigheid van het doorgeven van een melding voor de huurder sprak mij aan. Daarnaast ook de data die daarachter zit. We willen niet inzoomen op iedere melding, maar in twee tot drie grote slagen de grootste problemen oplossen. Leggen we de focus op de juiste dingen en gaan de kosten de goede kant uit?”

Volledige regie tijdens de pandemie

De start van de samenwerking tussen Syntrus Achmea en Ziezodan viel net samen met de uitbraak van corona (maart en april 2020). Achteraf bleek dit een zegen te zijn. Robert vertelt: “Dit was een periode waarin het lastig was om afspraken met huurders te maken en property managers geen afspraken buiten de deur konden maken. Terwijl de noodzaak voor bouw en reparatieonderhoud gewoon doorging. We konden alles op een afstand volgen. Kwamen er heel veel meldingen? Of juist weinig? Dat inzichtelijk hebben was alleen al fijn, want het regende toen vragen bij mij vanuit aannemers, klanten en opdrachtgevers. Dankzij het dashboard van Ziezodan kon ik op dit onderdeel eindelijk goed antwoord geven aan iedereen.”

Meer focus door data

Inmiddels maakt Syntrus Achmea tweeënhalf jaar gebruik van de dienstverlening van Ziezodan. Met resultaat! Robert: “We zien op drie vlakken al voordeel. Daar waar het platform gebruikt wordt, daar zien we de huurderstevredenheid omhoog gaan. Dat is één. We konden in één keer aansluiten op de klantreis van Ziezodan en daar gelijk inzicht in krijgen.” De tweede winst is meer grip op de onderhoudspartijen. “Ze komen zelf met verbetervoorstellen, op basis van de data uit het dashboard. Dat is hartstikke prettig, dan zit de urgentie dus ook bij die partijen en dus in de hele keten.” En het derde vlak is het naleven van garanties. Robert: “Er was weinig uniformiteit in het naleven van garanties. We beginnen nu meer inzicht te krijgen in de garanties. Op basis van de data kunnen we weer het gesprek aangaan met onze leveranciers en onderzoeken of bijvoorbeeld leaseoplossingen voor ons interessant zijn in de toekomst.”

Impact op de sector

En hoe verloopt de samenwerking? Robert: “De samenwerking met Ziezodan vind ik ontzettend prettig. Ze weten mij iedere keer weer te verassen. Buiten het feit dat ze het platform goed voor elkaar hebben, verdiepen ze zich ook echt in vastgoed en de wereld daaromheen. Ze durven daar vervolgens ook wat van te vinden en te zeggen. Die wisselwerking gaat beide kanten op. Op die manier voegen we beiden waarde toe aan de keten. En dat maakt dat ik mijn agenda nog steeds vrij maak voor reparatieonderhoud, terwijl dit niet mijn core business is. Maar het niveau dat hier wordt gerealiseerd, daar zit zoveel meer in voor de vastgoedsector. Dit moeten we echt breder dragen. Daarmee verander je de sector als geheel.”

Koen Dons

Is jouw onderhoudsproces toekomstbestendig?

Wil jij meer weten over de dienstverlening van Ziezodan? Neem contact op met onze Business Developer Koen Dons via koen.dons@ziezodan.nl of 06 34 24 95 17.

Niks missen van Ziezodan?

Blijf op de hoogte! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang ons laatste nieuws, tips en whitepapers rechtstreeks in je mailbox.

Aanmelden
Vestiging Hengelo Haaksbergerstraat 67 7554 PA Hengelo
Vestiging Amsterdam Van der Madeweg 1 1099 BS Amsterdam